U bent hier

Nieuws

RSS
Intelligentie in nieuwe banen!13-2-2015

Op 5 en 6 februari organiseerden het Psychodiagnostisch Centrum (PDC) en het expertisecentrum Code het congres ‘Intelligentie in nieuwe banen! Het CHC-model onder de loep’. We verwelkomden meer dan 300 enthousiaste deelnemers vanuit verschillende werksettings (o.a. CLB’s, CAR’s, klinische praktijken, hogescholen, universiteiten, …). 25 deskundige sprekers deelden hun passie rond intelligentie met hen. Een kort verslag en enkele sfeerbeelden van dag 1 en dag 2 vind je hier terug.

Een taal onderzoeken die je zelf niet spreekt, is moeilijk. Nochtans is het noodzakelijk om bij meertalige kinderen met taalmoeilijkheden niet alleen het Nederlands te onderzoeken, maar ook de moedertaal van het kind. Een enge focus op het Nederlands leidt tot misdiagnoses. Dat illustreert de casus van Igor.

Vanaf dit academiejaar trekt Code volop de kaart van inclusief onderwijs. Of is het … universeel onderwijs?

Elke leerling of student verschilt van anderen op zeer veel verschillende vlakken (bv. achtergrondkennis, studieaanpak, motivatie, moedertaal, eventuele beperkingen…). Het is dus belangrijk dat onderwijs op voorhand rekening houdt met een zo groot mogelijke diversiteit. Zo worden de aanpassingen achteraf beperkt én haalbaar. Universeel onderwijs dus: onderwijs voor iedereen en niet van bij het begin gericht op specifieke doelgroepen.

Enkele medewerkers van Code volgden studiedagen en vormingen over dit thema. Ben je benieuwd naar hun ervaringen? Lees dan verder.

Vlaamse regering stelt gratis softwarepakketten ter beschikking van scholen17-9-2014

De Vlaamse regering stelt ook dit schooljaar een subsidie van twee keer 50.000 euro ter beschikking voor redelijke aanpassingen voor leerlingen met lees- en/of spellingsmoeilijkheden.

Elke school met een instellingsnummer kan een gratis softwarepakket naar keuze (Sprint, Kurzweil of WoDY) aanvragen tot 26 september 2014.

Lees meer informatie over deze gratis software voor scholen.

Meertaligheid in de klas3-9-2014

Twee medewerkers van Code werden geïnterviewd door de expertendatabank over meertaligheid in de klas. Lees hun advies hier.

1...2...12...13...volgende »